معافیت دارندگان کارت بازرگانی رتبه‌بندی شده از پرداخت 4 درصد مالیات واردات

سازمان امور مالیاتی کشور طبق توافقات انجام شده در جلسه کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، معافیت کلیه دارندگان کارت بازرگانی رتبه‌بندی شده از پرداخت مالیات 4 درصد علی‌الحساب واردات را در دستور کار قرار داد.

به موجب بخشنامه 2 شهریور سال 95 گمرک جمهوری اسلامی ایران، اظهار کالای مشمول مالیات علی‌الحساب واردات به میزان 4 درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه گمرکی طبق قانون لازم است که با دستور وزیر اقتصاد دریافت این مالیات از دی‌ماه 95، به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد.

این بخشنامه که در زمان صدور مورد انتقاد جدی فعالان اقتصادی به خصوص واردکنندگان صحیح‌العمل واقع شد، پس از بررسی مراتب اعتراض‌های فعالان اقتصادی توسط دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، موضوع در دستور جلسه شصت و یکم شورا قرار گرفت. در این جلسه مقرر شد به‌منظور یافتن راهکار مناسب برای جلوگیری از فرار مالیاتی از طریق استفاده از کارت بازرگانی دیگران (کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف)، کارگروهی با حضور نمایندگان بخش خصوصی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی (عضو در شورای گفت‌وگو) و سایر مراجع مرتبط برگزار شود.

این کارگروه با حضور نمایندگانی از سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی، بانک مرکزی، اتاق ایران و اتاق اصناف برگزار شد.

فرشید شکر خدایی، مسئول مرکز رتبه‌بندی اتاق ایران ضمن اشاره به مفاد بخشنامه مبنی بر معافیت دارندگان کارت بازرگانی رتبه‌بندی شده دارای رتبه طلایی از پرداخت مالیات، اذعان داشت: داوطلبانی که برای رتبه‌بندی اقدام می‌کنند با تسلیم مفاصا حساب به اتاق در فرایند رتبه‌بندی، مؤدی خوش‌حساب تلقی می‌شوند.

علی رستم پور، مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی و محمدحسن زارع، مدیر دفتر حسابداری و وصول مالیاتی که به نمایندگی از سازمان امور مالیاتی در جلسه حضور داشتند، در پاسخ به مسائل و مشکلات مطرح‌شده و به‌منظور رفع ابهامات بخش خصوصی اعلام کردند که این سازمان، دستورالعمل مربوط به چگونگی وصول این مالیات را با نگاه مثبت و در راستای رفع مشکل بنگاه‌های اقتصادی تهیه کرده و در تاریخ 15 شهریور سال 95 ابلاغ کرده است.

بنا به اظهارات نمایندگان سازمان امور مالیاتی، طبق دستورالعمل مذکور هر فعال اقتصادی که اظهارنامه ارائه کند از سازمان، گواهی خوش‌حسابی دریافت کرده و برحسب بند ج بخشنامه 2 شهریور، از پرداخت مالیات علی‌الحساب واردات قطعی، معاف خواهد شد. همچنین عنوان شد که تمامی دارندگان کارت‌های بازرگانی رتبه‌بندی شده، فارغ از اینکه طلایی، نقره‌ای یا برنزی باشند، به دلیل اینکه با ارائه مفاصا حساب مالیاتی در طرح رتبه‌بندی شرکت می‌کنند، در زمره مؤدیان خوش‌حساب قرار می‌گیرند و معاف خواهند بود، بنابراین نگرانی و ابهام بخش‌خصوصی از بابت اجرای بخشنامه مذکور و پیامدهای منفی برای جامعه واردات کنندگان قانونی به‌واسطه دستورالعمل شماره 516/95/200 سازمان امور مالیاتی با موضوع "وصول مالیات علی‌الحساب واردات قطعی کالا به میزان 4 درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مندرج در اظهارنامه‌های گمرکی" مرتفع خواهد شد.

با توجه به مذاکرات و پیشنهادات مطرح شده در ادامه جلسه و رفع اهم ابهامات ناظر بر بخشنامه با توضیحات نمایندگان سازمان امور مالیاتی، مقرر شد بند (ب) بخشنامه دریافت 4 درصد مالیات علی‌الحساب واردات به‌این‌ترتیب اصلاح گردد که کلیه دارندگان کارت بازرگانی رتبه‌بندی شده، فارغ از اینکه طلایی، نقره‌ای یا برنزی باشند، از پرداخت مالیات مذکور معاف گردند.

همچنین مقرر شد طی جلسه دیگری، فرایند رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی توسط مرکز رتبه‌بندی اتاق برای سازمان‌های ذینفع از جمله سازمان امور مالیاتی تشریح شود تا بتواند بخش عمده‌ای از نگرانی دستگاه‌های اجرایی دولتی مرتبط را نسبت به این فرآیند و اعتبار کارت‌های رتبه‌بندی شده رفع کند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی







تماس با ما


اطلاعات تماس

آدرس: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی
تلفن: 88530751-021
فکس:88511721-021
JoomShaper