ساخت نرم‌افزار رایانه ای که درد حیوانات اهلی را تشخیص می‌دهد

به گزارش گروه علمی ایرنا از تلگراف، این نرم‌افزار که مجهز به هوش مصنوعی است، به‌ گونه‌ای طراحی شده که قادر به تشخیص پنج حالت صورت گوسفندان است و می‌تواند درد کشیدن و شدت ناراحتی را در این حیوان تشخیص دهد.
الگوریتم مورد استفاده در این نرم‌افزار شامل بررسی تنگ شدن چشم‌ها، سفت شدن گونه‌ها، خم شدن گوش‌ها به جلو، حرکت لب‌ها به پایین و عقب و تغییر شکل سوراخ‌های بینی از U‌ به شکل V است.
نکته جالب توجه این است که ساختار چهره انسان و حیوانات در زمانی که دچار درد هستند، کاملا مشابه است. 
محققان برای آموزش این نرم‌افزار هوشمند از 500 عکس چهره گوسفندان استفاده کردند که در جریان درمان حیوانات توسط دامپزشکان تهیه شده‌اند. 
درد شدید گوسفندان معمولا ناشی از پوسیدگی سُم‌ها است که وضعیتی بسیار دردناک و مسری را ایجاد می‌کند و پای جانور را از بین می‌برد و موجب عفونت باکتریایی در سینه جانوران ماده می‌شود. هر دو عارضه در گله‌های بزرگ گوسفندان بسیار شایع است. 
به گفته محققان این شیوه تشخیص درد در مورد سایر حیوانات مانند موش‌های آزمایشگاهی، حیوانات خانگی و اسب‌ها نیز کارآیی دارد.
محققان امیدوارند با نصب دوربین در آبشخور گوسفندان بتوانند چهره آنها را از نزدیک اسکن کنند و در صورت وجود بیماری، آن را در مرحله اولیه تشخیص دهند. 
قرار است الگوریتم مورد استفاده در این نرم‌افزار در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی IEEE در رابطه با تشخیص خودکار چهره و حالات آن در واشنگتن ارائه شود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی







تماس با ما


اطلاعات تماس

آدرس: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی
تلفن: 88530751-021
فکس:88511721-021
JoomShaper