ارزش گذاری دارایی های نامشهود استارت آپ‌ها باعث رونق اقتصادی می شود

محمدرضا طلایی، رییس هیات مدیره فدراسیون فاوا و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

ارزش گذاری دارایی های نامشهود استارت آپ‌ها باعث رونق اقتصادی می شود

 
 
محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است: «ارزش گذاری روی دارایی های نامشهود برند ها و فناوری ها باعث می شود که مردم به سمت سرمایه گذاری در این حوزه ورود بهتری داشته باشند و به آنها اعتماد کنند. همین مساله باعث می شود که اشتغالزایی افزایش پیدا کند و رونق در این بخش بیشتر شود. حتی زمانی که این ارزش گذاری ها صورت بگیرد، از خروج فعالان حوزه فناوری اطلاعات و نخبگان کشور جلوگیری می کند.»

به گزارش روابط عمومی انجمن ناشران دیجیتال به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، محمدرضا طلایی، رییس هیات مدیره فدراسیون فاوا و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: «آنچه پذیرش استارت‌آپ‌ها را در بورس با مانع یا مشکل رو به رو کرده‌است، دارایی‌های نامشهود آنهاست.»

طلایی تصریح کرد: «به طور کلی شرکت های حوزه فناوری و اطلاعات و یا کسب و کارهای نوین، دارایی ها نامشهودی هستند که به نظر من وقت آن رسیده که کشور روی ارزش گذاری آنها اقدام کند. حالا چه قرار باشد این شرکت ها وارد بورس شوند و چه برای خود ارزش شرکت صورت بگیرد.»

این فعال صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: «همانطور که مشاهده می کنیم، امروز دنیا به سمتی رفته است که شرکت های برتر جهان در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند و عمدتا دارایی های مشهودی مانند ساختمان و تجهیزاتی را کمتر در اختیار دارند. دارایی های آنها عمدتا نرم افزارها و فناوری‌شان است که نامشهود است. این وضعیت درباره برندها هم صادق است. ارزش گذاری روی برند شرکت ها هم شبیه دارای نامشهودی است که در حوزه فناوری از آن استفاده می شود.»

تامین مالی از بورس مشکلات زیادی را حل می‌کند

طلایی افزود: «ارزش گذاری روی دارایی های نامشهود برند ها و فناوری ها باعث می شود  که مردم به سمت سرمایه گذاری در این حوزه ورود بهتری داشته باشند و به آنها اعتماد کنند. همین مساله باعث می شود که اشتغالزایی افزایش پیدا کند و رونق در این بخش بیشتر شود. حتی زمانی که این ارزش گذاری ها صورت بگیرد، از خروج فعالان حوزه فناوری اطلاعات و نخبگان کشور جلوگیری می کند.»

رییس هیات مدیره فدراسیون فاوا تاکید کرد: «به اعتقاد من، سیاست گذاری دولت باید به سمتی رود که دارایی های نامشهود ارزش گذاری شوند تا شاهد رونق اقتصادی در این بخش باشیم. امیدوارم تپسی پیشگام این حوزه باشد و بعد هم شاهد حضور شرکت های بیشتر در این زمینه باشیم.»

طلایی گفت: «وقتی که استارت آپ ها بتوانند وارد بورس شوند و از این طریق تامین مالی شود، مشکلات زیادی حل خواهد شد. چرا که سال های گذشته وقتی که این شرکت ها قصد گرفتن تسهیلات بانکی داشتند، با مشکلاتی رو به رو بودند. در واقع بانک ها بیشتر مایل هستند به دارایی های قابل مشاهده مانند سوله، تجهیزات و ماشین آلات میلیاردها تومان تسهیلات دهند اما برای حوزه نرم افزار ارزش قائل نیستند. درباره تولید محتوا هم همین وضعیت صادق است.»

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پایان گفت: «با پیگیری هایی که ما در اتاق بازرگانی انجام دادیم، گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده تا دانش فنی، نرم افزارها و محتوای دیجیتال دارای ارزش شوند. همچنین در آینده مسلما در حوزه صنعت بلاک چین، تشخیص آثار هنری و NFT هم که جز دارایی های نامشهود هستند هم اقداماتی انجام خواهد گرفت. البته در دنیا این مساله حل شده است. همانطور که می بینیم در دنیا ۱۰ شرکت برتر دنیا همین شرکت های فناوری اطلاعات هستند.»

 

 
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی







تماس با ما


اطلاعات تماس

آدرس: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، پلاک 15، طبقه پنجم شرقی
تلفن: 88530751-021
فکس:88511721-021
JoomShaper